Service Level Management – Det går over min forstand

Jeg har i skolen, endnu engang, fået til opgave at definere et begreb som jeg aldrig før har hørt om, og som jeg i øvrigt ikke fatter noget som helst af. Det handler denne gang om service level management.

Service level management, handler tilsyneladende om validering af den kontrakt man har, for eksempel, men ens webhost. Det lover at man har en hvis hastighed og båndbredte til rådighed, at serveren opfylder en mængde performance requirements, en minimum oppe tid, og så videre.

Det er jo alt sammen meget godt, men hvis prøver at forstå begrebet service level management, rent sprogligt, giver det jo ikke helt mening, synes jeg i hvert flad.

Men der er jo også flere ting at tage i betragtning som, for eksempel, forventet server belastning. Hvis man forventer at belastningen bliver større over tid, kan de måske godt betale sig at gøre en indsats for at regne ud om, eller hvornår, man for brug for at opgradere serveren.

Og der er også mange andre områder der, tilsyneladende, falder inden for begrebet service level management, men alt i alt må jeg give fortabt når det handler om at opnå en grundliggende forståelse.

Begrebet service level management virker, for mig, som et af de udtryk man bruger i flæng, når man gerne vil lyde smart. End of story.